Pankkiasioista ja verkosta

Facebookissa on viime aikoina kovasti valitettu verkkopankeista, etenkin Danske Bankin verkkopankista. Ajattelinkin että nyt olisi hyvä tilaisuus valaista hiukan kuinka pankkiasiat hoituu täällä Suuren Maailman malliin. (Ja disclaimerina sitten, että kirjoitus perustuu tasan oman perheeni kokemuksiin ja kahteen pankkilaitokseen, joten jos jollain pankilla on täällä majesteettisenhieno verkkopankkipalvelu, kuulen siitä mieluusti.)

Täällä, kuten Suomessakin nykyään, suurin osa päivittäisistä ostoksista hoidetaan muovirahalla, joko debit- tai luotto-sellaisilla. Luottokortteja on täällä yleensä useita per henkilö, sillä luotolla ostaminen kasvattaa sitä luottohistoriaa ja tuo lisäpisteitä. Tähän toki liittyy myös kaikenlaista salatiedettä, jota kukaan ei sinulle kerro, mutta noin yksinkertaistettuna siis mitä enemmän ostat luotolla, sen parempi, mutta mitä vähemmän sulla on luottokortilla ostoksia, sen parempi. Eli siis käytännössä pitää olla sitä varallisuutta että luottokortin tililtä pystyy makselemaan niitä ostoksia pois vähän väliä.

Mutta sitten on tämä shekkivihkopelleily. Kyllä, ihan oikeasti vielä 2010-luvullakin meillä on käytössä paperivihkot, johon kirjotetaan että tämä paperi on nyt tämän ja tämän rahasumman arvoinen ja sitten niitä paperilappuja lähetellään postissa laskujen perään. Juu, toki laskuja voi maksaa myös verkkopankissa, mutta se tapahtuu niin, että kun olet 10 minuuttia naputellut maksunsaajan tietoja (osoitteita ja puhelinnumeroita sun muita googletellen), verkkopankki sanoo, että kiitos maksusta, lähetämme maksunsaajalle shekin 3-5 pankkipäivän kuluessa. Ettämitäkö? Kyllä, joko minä lähetän maksunsaajalle shekin tai sitten sen shekin lähettää minun pankkini, mutta joka tapauksessa postissa kulkee paperilappu paikasta a paikkaan b.

kuva: jeffshore.com

kuva: jeffshore.com

Niin, täällä ei tunneta niitä IBAN-tilinumeroita. En siis voi vain naputella tilinumeroa ja maksu napsahtaisi saajan tilille heti (jos sama pankki) tai päivän, parin kuluessa (jos eri pankki). Eli myöskään kaverin tilille ei voi laittaa rahaa noin vain, vaan esim. kirpputoriostokset tai mikätahansa muu pieni rahansiirto tapahtuu aina, jos ei ole sopivasti käteistä, kirjoittamalla shekki.

Minua tämä vähän pelottaa. Jotenkin luotan verkkopankkitunnistautumiseen enemmän kuin siihen, että käsilaukussani on aina nippu papereita, joihin rahasumman kirjoittamalla tililtäni lähtee se summa rahaa. Lompakon varastamisen lisäksi on nyt siis pitänyt alkaa pelätä shekkivihon varastamista. Se on jo näkynyt sivujuonteena perinteisessä lompakonvarastamisunessani, jota tasisin väliajoin näen (etenkin raskaana ollessa, liittyisiköhän jotenkin menettämisenpelkoon? Unianalyytikot?)

Eräs pankki on alkanut täällä mainostaa radiossa uutta hienoa palveluaan, jossa voit siirtää kaverin tilille rahaa ihan noin vain, naputtelet vain kaverin (jolla toki on tili samassa pankissa) sähköpostiosoitteen, niin kaveri saa rahat heti parissa päivässä. Ajatella! Että voisi siirtää rahaa tililtä toiselle?! Jos IBAN-systeemi toimii Euroopassa, voisiko se joskus parinsadan vuoden sisällä alkaa toimia myös täällä ja voitaisiin unohtaa nämä paperivihkorahat? Jos saan joskus täällä äänestää ja joku ehdokas ehdottaa yksilöityjä tilinumeroita ja tilinumeroperustaista maksuliikennettä, äänestäisin sitä heti.

Yksi asia mikä täällä pankkimaailmassa toimii, on konttorit. Suomesta poiketen täällä on edelleen joka ikisessä pikku kyläpahasessakin pankin ja postin konttorit. Pankkiin kun menee sisälle, koskaan ei tarvi jonottaa. Aina tulee henkilö auttamaan, jos ei ole tiskiä vapaana, niin avaamaan uuden tiskin. Ja pankit on auki ihmisten aikoihin! Siis jopa kuudelta illalla ja lauantaisin! Siis että ihan työssäkäyvänkin ihmisen on mahdollista asioida ihan oikeassa pankkikonttorissa, ottamatta töistä liukumavapaita. Ehkä se on sitten joko tai, toimiva verkkoasiointi tai toimiva henkilökohtainen asiakaspalvelu, ja täällä jälkimmäinen toimii ja on ihan oikeasti henkilökohtaista. Toimihenkilö soittaa kotiin ja varmistaa että tulihan ne paperit perille jotka lupasin lähettää? Ja konttorissa saa myös kahvikupillisen asiointia jouduttamaan, jos kahvihammasta sattuu kolottamaan.

Mainokset

9 thoughts on “Pankkiasioista ja verkosta

  1. Mä kun en meidän raha-asioita hoitele niin en osaa kauheesti mitään sanoa. Paitsi ettei toi L nyt ainakaan kauheesti oo meidän pankkia parjannut, vaan oikeastaan kehunut niitä verkkopalveluita.

    Shekit oli mun mielestä täys mysteeri ja kummallinen ja kulahtanut vanha tapa, KUNNES M aloitti koulun ja pitikin alkaa maksamaan käsittämättömiä pieniä rahasummia siitä ja tosta ja tästä. Sekkivihko tulikin yhtäkkiä tarpeeseen ja osoittautui sangen käteväksi. Pidän sitä nykyään AINA mukana matkassa.

    Kaupassa en käsitä miksi jotkut edelleen maksaa shekein ja mieluusti kieltäisin koko touhun.

  2. Meilla ei sen kummemmin ole pankkiasioista valittamista – itse asiassa erittain hyvin sujuu laskunmaksut joko pankin lahettamien checkin toimesta tai suoraveloituksena checking accountilta. Kotiin tulleet checkit voi scannata puhelimella samantien ja rahat on tililla samalla sekunnilla…. Ja bonuksena viela pankki- ja vakuutuskuviot ovat samassa firmassa, niin puhelinasiat hoituvat yleensa yhdella soitolla.

  3. Hieno kirjoitus! Kyllä saa olla tyytyväinen, kun rahat ja laskut hoituu nipsnaps vaan, ja vielä OP:n mobiiliversiolla helpommin kuin ennen. Ehkä en enää nillitä kaiken maailman pikku käytettävyysongelmista ;)

  4. Muistan briteissä saaneeni vähän shekkivihkoa vastaavan maksuvihkosen jossa oli lippusia ja lappusia kunnallisveron maksamiseen. Varsinaisia shekkejä ei onneksi tullut itse käytettyä mutta esim. rahan palautus tuli kotiin shekkinä, joka piti sitten tietysti taas kiikuttaa pankkiin. Hankalaa varsinkin kun olimme jo palanneet Suomeen ja Englannista lähetetty shekki piti lähettää takaisin Englantilaiseen pankkiin ennenkuin rahoja sai pihalle mistään. Nettipankki oli kyllä hyvin omamme kaltainen, muutamia erityyppisia numerosarjoja lukuun ottamatta. Monet toiminnot vaativat silti käynnin pankkikonttorissa. Kerran nimikirjoitukseni ei kelvannut koska ei ollut aivan samanlainen kuin pankin papereissa, joten piti mennä konttoriin todistaakseni henkilöllisyyteni. Pari muutakin outoa sattumusta oli…

  5. Niin, kyllähän nämä asiat nyt näinkin toimivat, mutta minusta noiden shekkien kanssa pelaaminen nyt vaan on niin kovin kivikautista… Ammattitauti, kenties, mutta se sellainen kokonaisvaltainen user experience tökkii :)

  6. No huh ja hoh. Enpäs osannut arvostaa tätä sulavaa verkkopankkeilua tarpeeksi – nyt osaan! Maira, nyt olisi liuta tuttuja siellä verkkopankin suunnittelupuolella – ei kun ehdotuslistaa kirjoittamaan ;)

  7. Aivan loistavaa tekstiä, tää on niin tätä. Mutta ainakin meidän pankissa on huomioitu myös sekkien ulkonäkö, taustakuvina on leikkiviä koiria, simpukoita, maalaismaisemia…
    Tulee mieleen lapsuuden leikkirahat, mutta nyt myös aikuisten käytössä. Onhan se kiva, että kun maksaa muutaman tonnin laskua, niin taustalla leikkii koira;)

  8. Minua on hieman huvittanut tämä paranoia henkilöllisyystietojen varastamista kohtaan. Kun kerroin opiskelijoilleni, että jos lainaan Suomessa kaverilta rahaa voin hänelle maksaa suoraan hänen tililleen rahat takaisin kunhan hän vain kertoo tilinumeronsa, kuului ”Miten sinä kehtaat jakaa tilinumerosi jonkun kanssa? Mitä jos se varastetaan??” Ja sama heppu sitten kulkee ostoksilla shekkivihko laukussa – jossa siis lukee selkeästi jokaisen shekin kohdalla koko tilin numero, henkilön osoite sekä vielä pankinkin nimi, minne on tili rekisteröity. Että kummankohan kautta on helpompi varastaa henkilöllisyystiedot…

    Suomessa nettipankit ovat kyllä vielä valovuosia edellä näitä USAn versioita, mutta ainakin viimeisen 5 vuoden aikana on joka vuosi tapahtunut lisää parannusta. En tosin maksa mitään laskuja pankin kautta juuri tuon shekkiseikkailun takia, mutta sen sijaan varmistan, että voihan saman laskun maksaa netissä palvelun tarjoajan kautta. Näin hoituvat suoraveloituksella sähkö-, huoltopalvelu-, kaasu-, puhelin- ja nettilaskut kätsään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s